Bruksizm – medycyna estetyczna lekarstwem na zgrzytanie zębów

Słyszałeś od partnera, że w nocy zgrzytasz zębami? A może zdarzyło Ci się obudzić w wyniku przeraźliwy dźwięk tarcia zębów? Medycyna estetyczna daje sprawdzone sposoby rozwiązania tego problemu.

Co to w ogóle jest?

To trudne i niezbyt jasne dla każdego słowo staje się coraz bardziej powszechną przypadłością dotyczącą wielu ludzi. A więc, aby bardziej naświetlić wam ten globalny problem- bruksizm jest to schorzenie należące do parafunkcji, czyli zaburzeń w czynności narządu żucia. Polega na mimowolnym zaciskaniu najsilniejszego mięśnia w naszym ciele- mięśnia żwaczowego. Powoduje coraz mocniejszy zacisk zębów oraz zgrzytanie, co wpływa na bóle żuchwy i głowy, ścieranie szkliwa, napięcie karku, a nawet zwyrodnienia w stawach skroniowo-żuchwowych.

Skąd się bierze?

Przyczyny powstawania bruksizmu nie są do końca poznane. Prawdopodobnie jest to związane z wyzwoleniem napięć i stresu, które jak wiadomo dotyczą każdego z nas. W podświadomości tłumione są stany napięć emocjonalnych oraz nerwowych, a brak możliwości ich rozładowania w ciągu dnia powoduje że są one wyzwalane w sytuacjach, w których zanika nasza świadomość, tj. sen. Choroba ta może dotyczyć osób w każdym przedziale wiekowym.

Objawy współtowarzyszące

W wyniku przykurczu mięśnia żwacza dochodzi do jego przerostu, dlatego pacjenci z bruksizmem mają charakterystyczne rysy twarzy. Zmienia się owal ich twarzy, ma ona kształt zbliżony do kwadratu lub prostokąta. Schorzeniu towarzyszą też takie objawy jak: dokuczliwy, rozlany ból trudny do zlokalizowania, bóle głowy, karku, ucha, patologiczne starcie zębów, pęknięcia szkliwa, maceracja śluzówki policzków, niewyspanie, nadmierna drażliwość.

Tradycyjne sposoby leczenia

Głównym celem terapii jest relaksacja mięśnia żwacza. Tradycyjnym podejściem jest stosowanie szyny relaksacyjnej na noc, leczenie behawioralne- polega ono na kontrolowaniu stresu, który jest bezpośrednią przyczyną odruchu zaciskania zębów. Można również zastosować ćwiczenia odprężające, masaże oraz fizjoterpeutyczne zabiegi takie jak ciepłolecznictwo, krioterapia, laseroterapia oraz nagrzewanie lampą Sollux. Wszystkie te sposoby mają na celu rozluźnić mięśnie i zwalczyć uciążliwy ból.

Botox- innowacja w leczeniu bruksizmu

1)jak to działa?

Toksyna botulinowa jest neurotoksyną, która powoduje porażenie płytki nerwowo-mięśniowej co w konsekwencji prowadzi do zablokowania kurczliwości tego mięśnia.

2) jak wygląda zabieg?

Każdy zabieg jest poprzedzony specjalistyczną konsultacją, w trakcie której lekarz wykonuje badanie palpacyjne mięśnia żwacza oraz wykluczy ewentualne przeciwwskazania. Zabieg jest bardzo prosty i szybki. Polega na wyznaczeniu pola zabiegowego i domięśniowym podaniu preparatu w ilości proporcjonalnej do napięcia mięśnia.

3) jak przygotować się do zabiegu?

Kolejny plus tego zabiegu jest taki, że nie trzeba się w żaden sposób przygotowywać. U mężczyzn jedynym warunkiem jest ogolenie brody przed zabiegiem

4) jakich efektów można spodziewać się po zabiegu

Podczas zabiegu dochodzi do porażenia mięśnia co powoduje jego wyłączenie i zaprzestanie jego kurczliwości oraz natychmiastowe ustąpienie objawów. Z czasem jednak mięsień odzyskuje swoją kurczliwość więc zabieg należy powtarzać, ale z każdym zabiegiem mięsień ulega osłabieniu. Dlatego seria zabiegów pozwoli całkowicie pozbyć się problemu.

Jeżeli zauważasz u siebie podobne objawy lub leczysz się jednak bez efektów – zapraszamy Cię na konsultację z naszymi specjalistami! 🙂

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych przez Body Care Clinic zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2018 poz. 1000).

Akceptuję politykę prywatności